Tuesday, July 24, 2012

DONUT KAKBESAH - DONUT KENTANG

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua, donut ni dah lamaaaaa sangat akk buat, sangatttt sedap dan memang lembut, terima kasih buat kakbesah@MYR yg berkongsi resipi donut ini, dah selalu buat, mmg gebus gebas.


DONUT KAKBESAH

Bahan-bahan ( - )

600 gm tepung gandum(6 cawan)
1 bungkus yis mauripan
2 biji kentang rebus
1 biji telur besar (jika kecil- 2 biji)
1/2 cawan gula pasir (100g))
1/2 cawan marjerin (125g)
1/2 sudu garam
1/2 cawan air
1 sudu mkn susu tepung
Cara-cara

campurkan tepung,susu dan yis kering rata2.
blend dgn blender cili sume bahan2 yg lain. hingga sebati.
uli tepung dgn bahan2 yg diblend tadi hingga kenyal. kalau kurang air - tambah saja, kalau trlembik tambah lg tepung. biar kembang lebih kurang satu jam.
bulat2 kan doh sebesar bola pingpong lalu dileperkn sedikit.biar mengembang sekali lagi lebih kurang sejam.
apabila hendak digoreng buat lubang ditghnya dengn jari.goreng dgn api perlahan supaya dalamnya masak.
tabur dengan gula kaster/halus atau salut dengan coklat..

Montok donutku ini, sedap

7 comments:

Gebunya donut kentan....sedap wat buka puasa ni.
 
Kakkk..! memang terserlah kegebuan dan kemontokan donut akak tuu...donut yg guna kentang ni memang lembut jer kann..!rajin laa kak liza neh...baru nak mngejar post akak yg lepas ni..hehee...
 
rajinnye mendonat bulan2 puasa ni... kita yg keje ni mmg tak sempat nak godek kuih.. main kuih tunjuk ajelah.. apa taknya.. sampai rumah pun dah kul 7 ptg.. hehe...
 
salam rosa..boleh buat buka puasa ni..kalau donat kentang memang lembut kan..dan sedap
 
assalam kak rosa, makan seketoi pun dah kenyang ngan donut ni..gebusss jer kejadiannya
 
wah! gebu betol donut kak liza buat...nani tak pernah buat donut resepi kak besah ni.
 
Salam Kak Rosa..smpt lg mendonut yer di bulan pose ni hihii..Dah lama yana x mendonut..rsnya yana xpnh bt lg resepi Kak Besah ni..lepas ni nk cubalah ^^
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...