Tuesday, August 14, 2012

KUIH LAYANG2 KULIT POPIAH

Selamat petang buat semua, rajin sikit tahun ni buat 3 paket kulit popia ni, ada ramai yg membantu utk meyiapkan kuih atau kerepek ini, kalo buat sorang2 mau muntau ijau kuning rasanya. Memang sedap sangat krup krap krup krap...sekejap je balang testing kosong hehe. Terima kasih buat kak fida@myresipi yg mengenalkan akk dgn kuih simple mcm ni.

KUIH LAYANG2 KULIT POPIAH
RESIPI : Kak Fida @myresipi
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-bahan ( Banyak tk terkira )

Secukup kulit popiah
Minyak untuk menggoreng
Secukup gula kastor
Sedikit tepung gandum dicampur sedikit air utk dijadikan pelekat
Cara-cara

1. Ambil sekeping kulit popiah dan gulung hingga kehujungnya. Ambil sedikit pelekat dan sapu hujungnya supaya tidak terbuka semula. Jangan gulung terlalu ketat kerana ia akan menyebabkan kuihnya keras.
2. Bagi memudahkan menggulung kulit popiah, ambil lidi satay,letak diatas kulit popiah dan gulung. Tarik keluar lidi setelah digulung. Buat sehingga kulit popiah habis digulung.
3. Setelah itu gunting2 dlm bentuk serong kulit popiah yg sudah digulung.
4. Goreng terendam dlm minyak sederhana panas hingga kuning keemasan. Sejukkan sedikit kemudian golekkan di atas gula kastor. Simpan di dlm bekas kedap udara.
Simple tapi sedap

4 comments:

memang sedap...kak es gaulkan dgn horlicks campur gula castor tu... habis kat anak2 je huhuhu
 
baru lepas buat popia simpul,lepas nie baru nk wt cam gini..+ nestum sikit..
 
alahai kak...sedapnya....tapi kalau buat sorang2 mmng tak larat...ada pembantu kan best..errrrrr saya tak pandai buat..hehehe
 
Assalamualaikum Rosa Sayang :D
Mcm senang jer nak membuatnya...cuma rajin tak rajin jer...hik3

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...