Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, July 31, 2013

TAT NONA DAN JEM NENAS

Assalamualikum buat semua hari ini ramadhan yg ke 22, masing2 dah sibuk membuat biskut raya. Sebenarnya tat nona ni akk kenal masa bujangan dulu , housemate yg ajarkan, sehingga kini, setiap kali raya mesti buat tat nona ni, sedap bagi kami.





TAT NONA

Resipi Asal : Kak Ani Sungkai

Bahan2
1 cawan tepung kastard - kali ni rosaliza guna 1/2 cawan, adunan lembik tambah gandum sikit2
1 cawan buttercup
1/2 cawan gula halus
Esen vanilla
1 biji telur
11/2 @ 2 cawan tepung gandum - rosaliza guna 11/2 cawan gandum
1/2 cawan tepung jagung ( resipi asal tak ada ni, saje nak rapuhkan sikit tat ni )
Kuning telur sebagai hiasan 
Jem nenas secukupnya

Cara - cara

1. Ayak tepung kastard bersama tepung gandum.
2. Pukul butter bersama gula hingga gebu, kemudian masukkan  telur dan esen vanilla.
3. Masukkan tepung...uli hingga menjadi doh...sekiranya doh lembik tambahlan tepung gandum.
4. Ambil sedikit doh..isikan jem nenas kemudian bentukkan bujur sedikit...lepas tu gunting mengitu kretiviti  masing2.....
5. Sapukan kuning telur... panaskan oven
6.  bakar sehingga masak lebih kurang 20 minit

bentukkan bujur2 mcm ni
Kemudian gunting guna hujung gunting


JEM NENAS
Resepi : embunrosaliza.blogspot.com

2 biji nenas - diparut, rosaliza guna food prosesser
11/2  Cawan Gula
sedikit garam

Cara- Cara
1. Masak nenas yg diparut tadi bersama gula dan garam sehingga kering air dan likat serta bertukar warna. Roasliza masak lebih dari 1 jam.
2. Sejukkan dahulu kemudian simpan dlm peti ais.
3. Bulat2kan terlebih dahulu sebelum guna, baru cepat kerja

8 comments:

assalam liza..akak selalu beli je ni..mahal juga..susah nak gunting agaknya kan
 
Tahun ni tak buat tat gunting....buatnya pun memang bercinta betul...hehehe
 
good job! rasa nak buat lagiii...
 
Saalam kak Liza,
Cantik tat nona tu...
Wah, saya tak tau pulak nenas lebih senang diparut menggunakan FP. Terima kasih banyak ya kak Liza! :D
 
Saya beli jer,sebab nk buat mcm x berapa pandai..
Sebab penyakit M ada tu yg jd cam ni..
 
Assalam...
Akhirnya dapat jugak kami merasa at nona kegemaran ramai ni.Nk buat sendiri rasanya dah serik dah huhu..
Sakit tangan nk menggunting tuh huhu
 
saya suka sangat tat nenas tapi nak buat tu tak kot (tak reti)..hehe

In Sha Allah kalau ada kelapangan nak cuba jugaklah..
 
Dapnye...kit sukz tp x pernah buat se diri
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...