Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, August 15, 2012

TAT NENAS GEBU BEST DAN ACUAN TAT NENAS

Assalamualaikum, rasanya ramai dah ada mood mengukis ni, seronok je bau wangi semerbak je setiap rumah...itu yg membuat hati rajin sikit, lebih2 lagi bila banyak lagu raya berkumandang di corong radio , seolah2 mcm terapi je...tetiba angin rajin menderu2 kekeke.

Semalam  tgk Mas duniaku tayang tat nenas gebu ni, akk pun nak tayang jugasemlm buat bersaing dgn mas, tapi x sempat pulak, pic belum tranfer lagi. Pagi ni baru sempat buat N3 Memang sedap dan terbaeekk resipi KAK ANYMZ ni, gebus sangat. Bila di kenang2 masa buat tat ni lucu pulak ada, ceritanya:~ di sebabkan keterujaan nak buat tat nenas ni, awal2 puasa lagi akk dh beli nenas buat jem, memang sedap n terbaekk juga jem nenas kak nim ni. Tapi bukan itu kisahnya, masa beli barang nak buat kuih raya, akk pun beli la acuan yg besar sikit, konon2nya cepat sikit buat, rupa2nya berat dan teramat susah nak tekan keluar, akk pun tak pasti samada isi terlalu banyak atau pun kenapa n mengapa, oleh sebab itu akk pun cari acuan yg kecil tu, nasib baik masih elok tersimpan, bila guna acuan tu memang elok sangat kejadiannya dan keluar pun elok je 2 biji dpt sekali tekan. 

Tat Nenas Gebu 
Resepi: Kak Nor Aznim@anymz-mykitchen.blogspot.com 
By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com 
kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com
Bahan2 pastri: 

4 oz / 115g mentega 
4oz / 115 minyak sapi 
1 biji telur-gred B 
1 lb / 450g tepung gandum 
sedikit garam - tak perlu letak jika guna salted butter 
air sejuk - jika perlu 

Inti nenas secukupnya-boleh didapati di kedai bakeri atau boleh buat sendiri.. 

Cara2: 
  1. Pecahkan telur di dalam bekas adunan,masukkan mentega dan minyak sapi
  2. Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit..uli sehingga menjadi doh lembut.
  4. Guna acuan seperti gambar di bawah atau di SINI
  5. Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.
    Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.
    Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min (mengikut ketebalan pastri dan jenis oven)-hasue bakar selama 15 minit pada suhu 175c 
Nota kak Anymz:Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais. 

Resepi Inti Nenas cara kak Anim: 

Bahan2: 
10 biji nenas-di sagat dan toskan airnya 
3 kampit gula 
sedikit pewarna kuning 

cara membuatnya: 

Kacau nenas dan gula 
Bila hampir kering masukkan pewarna kuning. 
Kacau hingga kering dgn api yang perlahan

 
Sedap tat nena ni tak dapat nak digambarkan dengan kata2, bila mkn  tu memang kena sangat dengan jem yg sedap dan kulit tat tu yg gebu..lepas satu...satu masuk mulut, tak tertahan nak mkn hehhe...haaaaa sapa2 yg teringin nak buat tat gulung ini adalah resipi terbaik, banyak dapat
begini lah acuan tat nenas, yg besar tu susah sikit bukan sikit susah banyak, bagi akk la, takkan tak cukup kederat.Mungkin salah teknik, ini nak kena berguru dengan tokeh tat nenas ni Kak Anymz hehe. yg kecil tu senang dan elok je kejadiannya.

p/s acara peking kain baju pulak.....jom balik kampung

7 comments:

ramai bloggers sana sini ,dh buat tart nenas,saya nie bilalah agaknya yerk???
 
assalam rosa..akak kalau tart ni tak pernah buat sendiri..beli je..kalau nak makan yang resepi anymz punya..pi mah dia masa raya..makan puas2..he he
 
sama la kak rosa saya pun tak suka guno hok beso tu sakit tangan
 
Terpejam-pejam mata menikmati lazatnya tart nenas....
 
waduhhhh tak tahan tngk tart gulung K.Rosa, kuih kegemaranku ...
 
Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...
 
Kak Liza,sy da beli juga yg besar pnya acuan tuh,pastu baru nih nak wat tart tekan mmg ssh yg amat nak klr..rasa cam nak beranak jer tekan,adoiiii last2 sy wat bntuk bunga beso2 gedabak jer,huhu..taun dpn cari yg kecik cam akak tayang tuh pulak ler..rsanyer yg kak nim punya yg beso tuh kut..huhu mmg ssh gila bgi sy..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...