Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, August 3, 2012

TUMIS LABU AIR

Assalamualaikum, hurmm rajin nampaknya malam2 pun mengN3, sebenarnya banyak sangat N3 tertangguh, makanya nak menghabiskan jua dalam bulan puasa ini. Kali ini akk nak berkongsi resipi tumis labu penagan Linapg. Sebenarnya akk tak pernah beli labu air ni. Rasanya sedap manis2 rupanya. Kat rumah ni anak2 kurang sikit kalo sayur mcm ni, sayur jenis daun baru lah anak2 makan. Bagi akk memang sedap lah rasa tumis labu ni.







RESEPI SAYUR LABU AIR
by: linapg.blogspot.com
kongsi bersama : http://embunrosaliza.blogspot.com
Bahan-Bahan:
  • 1 biji labu air (linapg gn saiz kecil jer) - embun guna separuh je
  • 3 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 1 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1 sb udang kering (rendam jap ngan air panas spy kembang-tumbuk)
  • 1 sd cili giling
  • Sedikit serbuk lada hitam  (kasar)
  • sedikit karot
  • 1 batang celeri (xboh pun xpe)
  • 1 kiub ikan bilis/garam&gula(perasa)
  • Air secukupnya
  • Minyak
Cara-Cara: 
  1. Tumis bahan tumbuk hingga garing dan wangi.
  2. Masukkan cili giling, tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan air dan kiub ikan bilis dan serbuk lada hitam .Masukkan labu air, karot dan celeri
  4. Tunggu hingga labu empuk.Sesuaikan rasa.Tutup api

p/s baru selesai buat tat nona, buat 2 adunan tak cukup la pulak 3 balang, sebenarnya malas nak mengguting yg sebenarnya, nampak gayanya kena buat lagi la 

9 comments:

sedap kan sayur labu air ni...As suka sangat ngan sayur ni.Budak2 jat umah ni suka pulak sayur ni.Pakat amek sorang sket..kuah tu toksah kata la mmg licin la deme hirup hehehe.
Tenkiu akak ku cayang sudi cube rcp ni

Mata dah pedih tapi tahan gak gara2 nak siap tempahan kek karamel 2biji.
Esok nak kena hantar..
 
selalu msk lemak putih...manis ajer labu ni....
 
Memang sedap labu air ni kalau kena cara masaknya ye Rosa.
 
salah satu sayur kegemaran kak ilah..tapi terhad kerana sejuk..telan air liuq je laa
 
Salam Kak Rosa..yana slalu mkn labu air kat umah mertua..slalu dia bt.. anak2 dia suka..skg ni menantu dia plak suka tp xpnh beli & msk sndiri.. tgu blk mkn umah mertua je lah hihii
 
Rosa, sedapye tumis labu air tu, tringin plk akk nk mnerai. kami seisi rmh (trmasuk ank2 jagaan)gemar sgt labu air ni, seminggu dlm 2 kali akk masaknye. slalu tumis air dgn su'un jer. sraat..sruut mereka menyedut su'un nye. baby baru tumbuh gigi pon bleh mkn bhagian dlmnye yg lembut..hee..
 
memang sedap...mak selalu buat time sahur ....
 
memang sedap labu air ni..
sy rebus gitu je tak letak cili.

lepas tu tumis darat bawang dan tuang kat atas labu tu..sedapp
 
Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...