Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, July 12, 2013

KUIH AKOK

Assalamualikum dan selamat menjalani ibadah puasa buat semua. Kuih akok akk buat masa hari pertama kita berpuasa, alhamdulillah sedap sangat resipi bonda ni, manis pun sedang2 elok je. Terima kasih buat Linapg yg telah mencuba terlebih daulu resipi akok ni, akk bila tgk dia buat dgn jayanya, baru lah akk mencuba. Masa kecil2 dulu ada tgk bonda buat akok ni guna sabut lepas tu bakar atas dan bawah, sangat rumit rasanya utk dibuat zaman sekarang, tetapi dgn adanya oven semua keja jadi mudah. Ok lah tak mau bebel panjang, Jom tengok resipi AKOK BONDA ni:~


KUIH AKOK RESEPI BONDA
Resepi : Bonda LiNa Pg
KOngsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-Bahan:( sukatan cawan)
  • 1 cawan telur (pecahkan telur masukkan ke dalam cawan)
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan gula kabung (Racik halus masukkan dalam cawan)
  • 1 cawan air
  • 1/2 cawan gandum
  • 3 helai daun pandan (carik-carik)
  • Secubit garam
Cara-Cara:
  1. Panaskan oven selama 15minit suhu 200'C dan griskan acuan dengan minyak.Masukkan acuan ke dalam oven.
  2. Satukan gula kabung, air dan daun pandan.Masak hingga gula hancur.Keluarkan daun pandan.Kemudian sejukkan sebentar.
  3. Masukkan santan, tepung, garam, telur dan air gula ke dalam blender.Dan blend hingga betul2 kembang.(Adunan kuih akok memang cair).Tapiskan
  4. Keluarkan acuan dari oven dan tuangkan adunan ke dalam acuan tersebut.
  5. Bakar hingga masak.Lina pg bakar selama 15min suhu diturunkan ke 180'C.Guna api atas dan bawah
Kalo dulu2 masa tau beli rasa mcm susah sangat nak buat akok ni, bila dh buat sendiri teramat senang dan lagi berpuas hati

Akk tak ada acuan akok,makanya akk guna acuan mafin dan kuih cara. Lagi elok guna bekas mafin tu, tebal elok je, guna acuan kuih cara akok memang sangat nipisdan tergaring sikit, tapi akk suka, cuma lagi satu lambat nak nak bakar dlm bekas yg comel2 mcm tu.

Ok selamat menjalani Ibadah Puasa buat semua, Menu apa  ya hari ni, akk belum ada idea ni, jom kongsi2

13 comments:

mmng sedap kuih ni tapi tak pernah buat sendiri...tq berkongsi resepi..
 
Tak pernah rasa lg kuih ni...mesti rasanya maniskann...kalau terjumpa kali ni harus beli nk rasa..
 
Assalam...sedapnya kuih akok ni..nmpk lembut jer tuh..mesti licin budak2 makan kan..
Ingat nk wat jugak tp tunggu dulu, ada yg nk clear menda lain dulu
 
kegemaran sy...akok..org ckp akok ni lagi kedut..lg sedap..:)
 
assalam liza,,,rupa akok ni pun cantik je..rasa mestilah dah tentu sedap
 
mmg sedap kuih ni...
selalu gak beli kalo g bazar
 
Salam rosa...Kuih ni manisss sgtkn?Aritu ada mkn kat Trengganu...
 
salam..
kita pun berangan juga nak buat akok... telur itik ada 5 biji jiran bg 6.. sebiji husband dah guna.. hehe.. puas hati buat sendiri kan..
 
As salam kak rosa,
Akok yg buat guna cara moden ni mesti ada perbezaan easa dgn yg buat guna cara tradisional kan.
 
salam ramadhan wat liza sekeluarga ye! sedapnye nmpak kuih akok tu..bak 2 ketui!
 
Sedapnya tgk, xtau lak bleh gn oven, hehehe

Nanti bleh la try :)
 
tak pernah buat sndiri..selalunya beli jer..rasa macam payah jer nak buat...
 
Rosa, favourite hubby ni, biasa ler org klate. Mcmna rupa acuan akok eh? nak cuba juga nanti. Tq resipinya, bila free akak godek sini lg.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...