Tuesday, December 22, 2009

KOLE - KOLE KACANG ( KOLEH KACANG )

Salam semua..dah sarapan ke belum.Hari ini nak buat tayangan amal kuih kesukaan ku ini, asyik dok beli je, kali ini cuba buat sendiri..memang jadi dan sedap cuma manis sikit bagi aku...lain kali kena kurangkan gula merah tu.
Jom makan koleh kacang ini. Resepi dari Cik`Iza yang terkenal kat myr tu. Cik`iza minta izin c n p resepi ya, senang untuk buat rujukan masa depan ya..tq



 

KOLE-KOLE KACANG

Bahan-bahan ( 7-8 orang )

  • ** 1 cwn santan pekat
  • * 1 cawan gula merah
  • * 2 sb gula pasir
  • * 1 cwn air
  • * beberapa helai daun pandan disimpul
  • 2 cwn santan
  • 1 cwn tepung kacang hijau
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Masak bahan ** sehingga menjadi tahi minyak. Apabila siap, ambil tahi minyak yg terhasil dan biarkan lebihan minyaknya dlm kuali.
  2. Masak bahan bertanda* sehingga gula larut sejukkan dan ketepikan dulu.
  3. Masukkan tepung kacang hijau, santan, garam dan air gula merah dlm satu bekas kacau hingga sebati.
  4. Masukkan adunan tadi dlm kuali yg berisi lebihan minyak kelapa tadi.Selalu di kacau agar tak bergentel nanti. Masak hingga pekat, tuang adunan dlm bekas atau loyang.
  5. Bila adunan sejuk bolehlah dipotong, terlebih dulu taburkan dgn tahi minyak... 

12 comments:

KakLiza...nak sikitttt! ;)
 
mmm saya tak pernah buat kueh ni... nanti saya cuba....
 
Kueh ni memang sedap, kalau bulan puasa kita suka beli.... ..kita pernah try buat..sekali tapi x menjadi..he..he..
 
edapnyaaaaaa...nak sepiring.....minum ngan kopi o panassss...wallaaaaaa
 
Hai love..love suka gak ke kole kacang ni...dh abis la love
 
salam kak noorss, saya dulu pun tak berani nak cuba, ini cubaan yang kedua saya, mmg jadi kak noorss kalo ikut resepi cik iza ni
 
salam azmiezas, apa kbr?akak pun suka beli kuih ni, tapi kan kalo buat ikut resepi ni mmg jadi..cuma kena kurangkan gula merah sikit. tq azmizas selalu bagi komen umah akak ni
 
salam kak ham, mmg sedap kalo pekena ngan kopi o panas tu. tq kak ham rajin singgah sini
 
tahi minyak tu apa kak?
 
Salam kak Liza,
Saya suka kue nih! kiki. Saya meemang suka makan kue lembik2. sampai hubby pun geleng kepala. kiki.
Teringat tahi minyak yg cedap tuh! ;)
 
salam faer, taik minyak tu santan pekat yang dimasak, setelah santan tu jadi minyak..makaadilah tahi minyak...gitu lah kisahnya
 
salam indah, a.a best kan kuih lembik2 gini cam kuih talam gak sedap n sejuk je tekak
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...