Sunday, January 16, 2011

SAMBAL BELACAN - HANA

Salam dan selamat petang, sambal belacan ni akk buat 3 hari yang lalu, memandangkan kat umah akk ni kehabisan budu huhu. Akk memang suka sangat buat sambal belacan HANA ni..rasa kelainnya. Mkan ngan nasi putih n sayur sawi tumis air je,,..sedap. Akk copy n paste resepi ya Hana @ myresipi}~



Bahan-bahan ( 4 org mkn )

  • satu mangkuk kecil chili padi
  • 3-4 biji bwg merah
  • setengah genggam ikan bilis - yg dh kupas yer
  • 1-2 inci belacan
  • garam secubit
  • pak aji - klu suka. klu tk suka bleh gantikan ngan gula secubit
  • 2 sudu minyak masak
  • limau kasturi - hana xde limau kasturi so lemon jek yg ada. tp dcadangkan lagi sedap ngan limau kasturi

Cara-cara

  1. Potong bwg. Chili padi belah dua (tips supaya tk meletup masa goreng)
  2. Panaskan minyak. Masukkan bwg,cili padi, ikan bilis n belacan.. goreng lebih kurang 5 minit atau hingga layu.bau belacan goreng mmg sodappp....
  3. Angkat. n masukkan dlm lesung. tambahkan garam n pak aji/gula n limau kasturi yg dah dipotong2. Tumbuk limau ngan kulit2 skali. klu tk suka tk yah la.. amik jus nyer jer..
  4. ok siap! bleh la dihidang sebagai pencicah ngan ulam2an... atau ngan sayur air/bening n ikan masin...SEDAPPP!!
  5. SeLamaT MencuBe.
Sambal belacan ni dah habis pun..akan menyusul nanti sambal belacan Yani pulak. Nak tunggu balik kampung dulu baru beli budu

13 comments:

Salam kak rosa,
Kalau kita tak suka pak aji, blh buh mak aji tak? Haha..
Nmpk mcm berdesup pedas sambal tu.
 
Waahh.h.h.h

enak banget, seperti masakan ibu ku...
 
salam rosaliza..terima kasih ..boleh cuba ni.
selalunya nak sedara kalau buat sambal belacan pun dia goreng semua dulu..sedap..
 
kak embunn.. kite dtg neh... macehh sbb tk jemu2 ngan sambal belacan yg hachemmmm ini.. akceli br perasan ayat lapok kiter tuh.. ader ker bau belacan sodap?! bukan bacin ker bau dier? kikiki......
 
salam kak, wah sambal belacan ni kalau mkn ngan nasi sure bertambah nasi ni...pastu boleh menambah berat pula...hehe
 
salam kak, wah sambal belacan ni kalau mkn ngan nasi sure bertambah nasi ni...pastu boleh menambah berat pula...hehe
 
sambal belacan mmg penambah selera kan kak kannn...makan gitu ngan nasik xde ulam2 pun leh jalan nih.hehe
 
}~ Adry@Daun..tak boh sebarang aji pun ok je...akk guna cili api siam yg kaler ujai tu pas tu campur ngan cili merah besar..jdi tak pedas sangat la...sedap je
 
}~ Anak Brayan..mmg enak bangett..cubalah
 
}~ Kak erna..mmg sedap kak..tapi saya kurang pedas campur ngan cili merah je heheh..mmg sedap sangat
 
}~Hana..tq ya resepi yg best ni..hana bila dah suka bacin mcm mana pun wangi jee heheh
 
}~ Nieza....mmglah nieza.akk buat bnyak tu 3 ari dah abis huhuuh..nasi tak yah citer la byk mana mkn kekeke
 
}~ Hasue..akk mkn gitu je tanpa cicah...mmg sedap sangat. Sbb ada ikan bilis tu agaknya
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...