Monday, October 24, 2011

SENI KETUPAT PALAS KELANTAN

Resepi tiada, ketupat ni akk beli. Bungkusan ketupat ni dan seni bungkusan ketupat yang asli di kelantan memang berbeza dengan negeri lain, yang selalu akk tgk dan selidiki hehhe. Akk pun bukannya pandai pun nak bungkus ketupat dengan sempurna dan cantik, kalo yang akk bungkus tu memang senget benget. Dah banyak kali juga cuba membungkus dengan MIL akk, dia memang rajin buat ketupat ni masa raya. Jom tengok :~



Ini lah bungkusan ketupat asli kelantan, tapi la ni org klante pun bungkus macam sarung atau kelongsong untuk buka daun je, senang keja, janji dapat mkn

27 comments:

sekarang ni kalau golongan muda yang buat, depa main yang senang aje... tapi yang paling senang tu beli aje la kan akak...
 
Waaaaa...ketupat..sedap makan ngan ayam masak cili ni..hihihi.
 
Assallamualaikum kak Rosa..
Ermm..ketupat daun palas di kelantan ni, ada tak kira musim perayaan kan kak. Naz lagilah surrender tang membalut ketupat ni.. Cam susah jer nengok. Arwah nenek hubby kalau buat ketupat kelantan ni best. Hubby la cakap. naz tak sempat rasa. Ada sorang aunty hubby sempat belajar dgn nenek dia ni. Mmg best kalau aunty ni buat. Naz suka pulutnya tu tak terlalu keras dan suka yg ada inti serunding..Bestnyer.. Ni raya haji nanti lagi banyak ni.. Yehhh..boleh makan..hehehe..
 
as-salam
tak pernah mkn ketupat palas ni..mkn dgn apa ketupat palas ni..?
 
Kak cek suka makan...tapi tak pandai nak bungkus ketupat guna daun palas ni...:D
 
Salam..sedapnya ketupat palas makn dgn rendang...peberet tuuu
 
as salam kak rosa,
Skill membungkus ketupat palas ni en daun ada juga tp tak terer mana. Masa kecik2 dulu suka tgk bonda bungkus ketupat, tiru skill bonda. Siap tarik ngan gigi utk kemaskan ikatan yg akhir tu. Kat sini, bungkusan ketupat palas sgt la tidak berseni, mcm sarung daun palas yg blm buh pulut tu. Seni org kita akan lenyap dek kerana 'ketidakrajinan' generasi muda utk mempelajarinya..
 
lama dah tak makan ni kak...tersa sedapnya..buatkan tuk saya leh..hehe
 
assalam kak rosa, tupat klate ni mmg pesen kecik2 dan montok2 gitew..comey jer kejadiannya.
Time raya aritu ada la tulun chek bungkus tupat.Macam2 pesen hasilnya..senang kije wat tupat dakap jelah
 
tengok ketupat ni rasa tak sabar pulak nak raya haji...hehehhe

saya idak le perasan bentuk ketupat ni...sebab tak pernah buat pun..memang teringin nak belajar..tapi tak dek tok guru...kekkeke
 
wah sedapnya kak saya suka tupat ni,tapi bab balut mmg fail selalu sy buat guna daun buluh je.
 
balik raya hari tu pergi pasar Sungai Buluh tapi habis dah daun kelapa, nampak banyak daun palas... kami pun beli, kebetulan kakak pandai buat... itulah kali pertama Amie belajar buat ketupat daun palas, penuh lucu dan kelakar sebab rupa parasnya pun macam-macam,,, ada jantan betina... he hehehh paling tak boleh lupa bila mak kata... macam pakai cawat aje... cawat pun cawatlah... yang penting ada rupa ketupat.... hehehhhhhee
 
ketupat palas baru je buat time open house umah aritu,ermm tpi tgk pada picnye klu org kedah pggil nie ketupat palas betina,sbb len mcm sikit...3 segi...,klu cara kedah ketupat palas 3 segi serong dipanggil ketupat jantan...nmpk lebih sopan,,,,hehe,,,mcm mn cara balutan pun janji masuk dlm perut sama gak..kekeke
 
kak rose... sy suka bungkus ketupat palas ni.. masa skolah dulu rajin benor nolong mak bungkus ketupat kalo time raya.. tp la ni mak dah tak larat nak buat ketupat.. xde peluang ler nak nolong dia lg..
 
rasa baru je makan ketupat......
nak kena makan lagi, huh malas nak cari daun palas......

membungkus pun memakan masa juga,takleh wat kerja lain......

tupat palas....kalau arungannya cantik, lambat juga basi......
 
salam kak rosaliza,

nak angkat tangan jugak nie.. kita pun fail dlm kerja2 bungkus ketupat nie...tiap kali raya mesti belajar tp sampai skrg x lulus lagi... tangan takde seni kot : )
 
assalam rosa..ketupat palas memang akak paling suka..tapi tak pandai buat..pantang jumpa orang jual mesti nak beli
 
sama macam yang mak nani selalu buat. tapi anak2nya sorang pon tak pandai bungkus ketupat ni. lagi terer buat ketupat nasi yang guna daun kelapa tu. kawan yang duk sabah ni pon ada jugak buat ketupat palas. tapi memang betol la kak rosa..lain bentuknya dengan ketupat palas kelate.
 
ketupat palas saya buat lagi berseni.. setiap ketupatnya x da bentuk yang sama.. betapa seninya kan kan kan
 
Salam kak, memang susah sekarang nak dapat ketupat yang bungkus mcm dlm gambar kalau di KL. Orang kata tu ketupat betina dan yg kebanyakkan yg jual kat Kl ni ketupat jantan.Saya selalu beli kat Pasar Borong Selangor pada hari Sabtu. Ada ketupat , laksa , laksam dan tapai dibungkus dgn daun getah ...terus dari Kelate.
 
kat sini susah nak jumpa org jual kak..nak mkn kena wat sndiri..ms ramadhan tu ada laa gak kdg2..tp lom tentu sedap.hehe..
yg seni2 bungkusan nya tu x perasan lak kak..versi kelantan nih spesel ek..
 
ketupat ni ana belajar ngayam ngan arwah mak..tp xjadi..pastu belajar ngan maksu ana lak (masa ank dara dulu) tapi menjadi anak (kecik) jenuh buat dgn daun yg besar pn still jadi anak..xmo 'menjadi' ibu (besar)skrg pn buat gak..tp time raya je la..nolong mek (my abe) kt kpg hehe
 
sesuai jugak ketupat ni buat makan utk esok (deepavali)..sambil nonton cerita tamil..
 
kak rosa..MIL suri org kedah..kalau kita tolong dia bungkus ketupat mesti dia suka..sbb dia kata bungkusan ketupat kelantan nampak kemas hehe
 
lamanya tak makan ketupat. dulu masa kecik2 pernah gak anyam ketupat ngan nenek tp nenek dah lama pergi ... :(
 
rindu la ketupat mak mertua buat... teringt kg pulak.. :(
 
males nk bt ketupat tapi rajin nak mkn..raya aji ni xblk klate..xdpt mkn ketupat nii..huahuaa
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...