Thursday, December 24, 2009

ROTI PURI

Salam semua....dah bf ke belum...Hari ini bf aku roti puri cicah dengan sambal bilis nasi lemak semalam...Nasib baik hana datang bawakan nasi lemak kenyang la aku sampai tengahari ni..mekasih ya hana. Sapa2 yang nak mencuba roti puri ni, kejap ya layan gambar dulu pas nia aku letak resepi ni :~




Resepi ini aku ambil dari myresepi, penciptanya yatiezaini.
Minta izin ya yatiezaini akak nak c n p resepinya kat sini untuk rujukan masa hadapan...terima kasih ya

ROTI PURI

Bahan-bahan ( 12 biji )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 sudu kecil garam *
  • 3 sudu makan minyak masak *
  • 2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
  • 175ml air panas *
  • 40-50ml air
  • Minyak utk mengoreng

Cara-cara

  1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .
  2. satukan tepung dan yis .. gaulkan
  3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja
  4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~
  5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh
  6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil
  7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen
  8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...
  9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
  10. masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA

6 comments:

sedap tu puri. Kita dh bikin, mang licinnn...bab rege makanan kt s'pore, ermm pada kita berbaloi dgn apa yg kita dpt. Ayam penyet tu $3.50 which is klo convert to RM of course ler, rasa dabel kan, but then dr segi rasa, presentation mang puas ati, kandungan bahan, mang bess. Wedang tu, $4. Air tebu $1.20. Secara puratanya, klo pk rege mang dabel ler kak ros, tp tu ler saya kata tadik, kepuasan ati berbanding dgn peniaga kat negara sendiri yg kadang2 cekik kita, tp rasa n harga tak seiring. Wat sakit atiii je. Kadang2 klo nk mkn luo, kena pk, sedap ke, berbaloi ke. Ishhh penin pala. Tp kt sana tayah ler nk mkn kt kedai mamak, memangggg ler tak berbaloi2, ekekeke. Cme air je murah, tu yg besssss, gelasnya mak datokkk besauu, bykkkk...yeeeehaaaa
 
kalau kita, 5 ketul pun lum tentu cukup tu.. heheheh.. ada lagi ke kak liza? :D
 
nih mesti dah abis nih..nak mintak akak buatkan lagik bleh tak kak?hihii
 
salam abbot..kalo gitu rega dia ok la mmg berbaloi. kalo mkn pun sedap kalo rega 7.00 pun ok lagi kan. Mcm spaghetti akak tu..nmpk gitu je tp rega dia rm 10.00...mmg tak berbaloi..rasa pun kureng.....ada lg tak cerita yg blum di kongsi kat spore tu
 
salam ida...apa kbr. emmm memang dh abis la ida,tq ya ida singgah umah akak ya
 
salam sueee....baru nmpk eyana..lama betul rasanya sue menyepi diri, kalo kuih kesukaan anak2 jap je sue abis...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...