Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Sunday, January 9, 2011

TELUR DADAR CENCALUK

Salam buat semua, telur dadar cencaluk ni macam pelik sikit tapi rasanya teramat sedap..masa akk kecil2 dulu arwah nenek pernah buat tapi menggunakan ikan budu atau ikan jeruk, yang akk ingat ada daun kesum dan ikan budu kat dalam tu. Minggu lepas masa majlis buat asyura tu tak sangka pula akk dapat makan lagi telur dadr mcm ni.

Balik rumah tekak akk ni teringin nak makan dan buat sendiri telur dadar macam ni. Masa tu  ikan jeruk atau ikan budu tak ada lagi kat umah. Tengok dalam peti ais ada lagi cencaluk....apa lagi akk pun mencuba buat telur dadar  tu  .  Sedap pula rasanya, jom kita tengok picnya }~

Bahan2nya

3 biji telur di basuh bersih2
Sedikit daun kesum
* 3 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih
* 5 biji cili padi
* sedikit halia

Garam n sedikit gula
Sedikit minyak


Tumbuk semua bahan2 yg bertanda * sehingga lumat. Masuukan telur, garam dan gula. Daun kesum diambil daun sahaja, dan di masukkan kedalam telur. Panaskan sedikit minyak, boleh lah digoreng telur tadi.......

7 comments:

uiyoo..menawan jer namanya tu...lama takde stok cencalok kat umah nih..sedap eh kak,goreng ngan telur..tunggu ada stok cincalok lenkali nak try ah...sementara tu cubit sikit telur dadar akak ye...ops!hihi
 
first tyem dgr..
bleh cuba ni..
terima kasih memperkenalkan (",)
 
salam ros..kali kedua akak jumpa resepi ni..nampak sedap..dah tentu rasa pun sedapkan..
nak tunggu beli cencaluk dulu baru boleh buat..
 
klu makan ngan nasi panas2 tentu sedap kan..
 
}~ Hasue...salam sue. selalu kalo masak gini guna ikan jeruk lagi best..tapi rasa pun seakan2 ikan jeruk juga dengan sikit kepedasannya ..mmg layan ngan nasi panas..
 
}~ MQ..boleh lah kalo nak cuba heheh

}~ Kak Erna..sekadar mencuba resepi kak, tapi sedap pulak rasanya

}~ Sal..kalo layan ngan nasi panas mmg terangkat
 
bila baca2 bahan resepi telor dadar cencalok tu tercari2 la mana cencaloknya?? masa bila nk gaulkan sekali?? hehehe...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...