Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Sunday, April 17, 2011

ASAM PEDAS AYAM

Penangan jenjalan umah Kak Nor Ganu, terliur sangat tengok asam pedas ayamnya. Sebelum ni akk tak pernah masak asam pedas ayam, mkn ada lah sekali dua je seumur hidup hehehh. Kalo asam pedas ikan mmg lah selalu masak n makan.


Kali ni cuba masakl asam pedas ayam, best juga cuma yg akk buat tak pedas mana kerana guna cili kering yg besar2 tu, mmg tak pedas. Anak2 mkn tanpa komen banyak, yg terdengar sedap tapi masam sikit




ASAM PEDAS AYAM


resipi asal : anawahid
sumber : kak nor secubit garam




BahaBahanBahan2nya:-


bahan kisar *
* 20 tangkai lada kering- digunting dn direbus terlebih dahulu
* 1 labu bawang besar
* 4 bawang putih
* 2 inci halia

6-8 ketul ayam - di bersihkan
segenggam asam jawa - diramas dgn 1 cawam air
1 sudu besar halba ~ k.nor letak 1 sudu kecil
1 sudu besar lada hitam- ditumbuk halus
1 batang serai - diketuk
daun kesum - ikut suka banyaknya
1 biji tomato - di belah empat
1 liter air atau lebih ikut suka sama ada nk pekat atau cair kuahnya
garam, gula dan bahan perasa secukup rasa
minyak

lCara-caranya:-


1. panaskan minyak, tumiskan halba dan 2 senduk bahan2 kisar sehingga naik bau dan garing
2. masukkan air asam jawa dan kacau sebentar lalu masukkan air , serai , lada hitam, kacau dan tunggu sehingga mendidih
3. masukkan ayam, daun kesum dan dan masak selama 15 - 20 minit dan akhir sekali masukkan tomato, gula, garam dan bahan perasa secukup rasa
* masam dan pekat atau cair kuahnyer ikut selera masing2*
siap untuk di hidangsu





1 comments:

Salam Ros
Menarik betul resepi-resepi kat sini ya. Dang nak cubalah, first first ayam masak asam pedas ni dulu..er donut labu tu pun mengancam gak..dang try dua-dualah ehehe..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...