Wednesday, April 20, 2011

KEK BATIK DOT..DOT....

Assalam, rajin sikit, hari sabtu tu pergi pasar malam, capailah 2 peket biskut jejari ni, 2 peket rm 2.00 je. Ini lah hasil dari persekodingan dan pengyelongkaran dari dapur  HASUE dapatlah merasa kek batik dot..dot..yg menggunakan tpg gandum dlm adunan. Nampak resipi cam cenang je. Srkadar mencuba sesuatu yg baru, walaupun   kat umah akk tak ada koko,akk guna milo je, pastu  akk tambah horlicks satu sudu besar. Masa kacau2 tu harum semerbak bau dia...dan warna pun oklah gelap juga
kek batik dot..dot.. yg tak berapa nk dot..dot..tp sedap jugalah, lemak manis


Kek Batik Dot Dot

Source:Pn Zuriana Abd Latip KR(fb) &Kak Am@serojakitchen.blogspot.com
Sharing By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com 


BAHAN2NYA:

½ buku buttercup /125g marjerin/mentega
2 cwn tepung gandum *hasue letak 1 1/2 cawan sahaja - akk letak 13/4
2  biji telur
½ cwn gula
½ cwn milo + ¼ serbuk koko - koko habiss - akk tambah 1 SB horlicks
½ cwn susu pekat
200g biskut jejari *hasue guna biskut 'ball cake'
sedikit esen vanilla



                            biskut jejari yg akk guna, psr mlm byk jual
CARANYA
Pukul telur, butter, gula & susu pekat hingga sebati
masukkan milo + serbuk koko & tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata
kemudian masakan dlm kuali dgn api yg perlahan sehingga bertukar warna dan
dikacau selalu. Tutupkan api & patah2 kan dua biskut jejari dan digaul rata
*Boleh juga ditambah coklat chip - jika suka
Bubuh ke dlm bekas/loyang yg dilapik plastik lalu tekan2 & mampatkan adunan tersebut
Simpan dlm peti sejuk selama 4 jam dan kemudian bolehlah dipotong.

*Ketika nak meratakan/mampatkan permukaan adunan sarungkan tangan dgn plastik kerana ianya tidak akan melekat dan tekankan perlahan-lahan.



1 peket ni rm 1.00 je


taraaaaa siap sekejap je buatnya, mkn pun kejap je licin



14 comments:

salam kak..rajen buat kek batik.sedapnih!...biskut jejari tue kt pasar mlm mmg byk!
 
sedapnya kalo rajin buat..hehe
 
assalam rosaliza..teruja akak ni.nampak cantik pulak ada dot dot dia tu..
guna biskut jejari ye..biskut tu pun rasa sama dengan biskut meri kan..
 
Assalam kak liza,teruja betoi nengok kek batik dot2 akak..Nmpak cam sedap jer,eh amani dah bgn lom..Best nya amani dah boleh mamam,mesti mama wat bubur kan.
 
salam pagi akak liz..
su singgah ..
leh belajar banayak la kt blog akak nie....
 
menarik juga idea akak ni ya.. slalu org guna biskut marie, sy pun tak pnah cuba lagi kek batik yg biasa tu..
 
rajin laaa akak nih mengekek.. nak sepotong!
kek ni mmg lain sikit dr kek batik biasa kan kak...sebab buh tepung kot..hehe.dah abis ke kak?
 
Salam..nyum nyum nyum sedapnyaaaaa....
 
nyum nyum sedaPnya kak ,sekut jari tu kalau amani pun suka kan
 
sedap tu..
pernah buat..pestime buat tak berapa jadi lembik jer...

pastu lagi sekali buat baru menjadi..
 
Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com
 
Assalamualaikum Rosa...ada kelainan kek ni, kreatif la ada dot dot pulak...mesti sedap ada coklat kan..emmm mcm biasa la terliur sudah ni!!
 
wahhh sedapnya kek batik tu...suka ngunyah biskut jejari tu...kat sini tak ada jual la kak...
 
Kak Ros...memang kretip letak biskut jejari jd dot dot....
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...