Friday, October 21, 2011

ABOK - ABOK

Assalamualaikum, sekejap je..dah pun hari jumaat , dan anak2 sekolah rendah dapat cuti seminggu seperna Deepavali..amikkau lama tuh, tapi sekolah agama sekolah macam biasa.


Petang ini insyallah akk ke Tanjung Malim, dak Eqa ada perlawanan hoki kat UPSI sehingga hari ahad ni, akk pergi tgk kejap je pas tu habis game akk balik KL semula.


Oppps lari tajuk pulak, kuih abok2 ni buat untuk akk je, anak2 tak mkn pun jelly  dan geli kata mereka






ABOK - ABOK
rujukan :myresipi@umi e

1/2 kilo sago biji - 1 cawan sagu
2 cawan desacated coconut/kelapa parut - 1 cawan kelapa parut
gula melaka/brown sugar secukupnya - gula melaka di hancurkan
garam secukup rasa

Cara - cara

  1. cuci sagu dan toskan
  2. gaulkan sagu dengan kelapa dan garam
  3. masukkan 2 sudu campuran sagu ke dlm mangkok kecil tahan panas
  4. masukkan gula melaka/brown sugar ikut suka banyak
  5. tutup dengan 2 sudu lagi campuran sagu sagu dan ulang sampai habis... (boleh letak dalam loyang kalau tak mau guna mangkok kecil
  6. kukus sehingga masak atau nampak sagu sudah berkilat
  7. ***Kalau ada daun pisang, gulung daun pisang bentuk 'kon' dan masukkan bahan seperti yang di terangkan, lipat dgn rapi dan kukus

tengokkk nak rasa bau daun pandan akk kukus letak daun pandan, wangi sikit ada aroma daun, nak buat kun alahai lambat rasa nak dapat mkn...kalo dah rajin gini lah

Sedap makan panas2, tapi tang gula melaka tu, sagu tak berapa nak jernih..tapi akk telan juga, sedap di tekak akk heheh

19 comments:

salam kakrosa...kuih ni memang sedap kalau balut dgn daun pisang....makcik saya suka kuih ni...dulu saya buat main hentam je bahan2nya..tu yg tak jadik sgt...hehehhe,,nanti bleh cuba resepi kak e ni..:)
 
Salam Liza,kuih ni sedap tp Rahel lum pernah wat sendiri..main beli jew..
 
As salam kak rosa,
Mcm tak penah mkn je kuih abok-abok ni. Epok-epok tu penah la..
 
Salam Kak..Bagusss benor idea akak main kukus dalam acuan tu..sesuailah time nak cepat kan atau kehabisan daun pisang...
 
salam kak rosa.. tun suka makan abok2 nii,... tp tun mmg kukus lama bg hilang dia nyer biji2 tu.. anak2 akak x suka ye. hihi.. tun dulu panggil sagu ni telur katak ;p
 
Emmmm...Abuk2 versi moden dan ringkas...senang dibuat cepat dimakan....tak yah nak bungkus2 kan...kak cek kalau masuk bab membungkus ni memangla fail....tgn kejung....:D
Kak cek nak rasa seketul boleh...:D
 
inilah benda yang nani tak pernah makan sampai skrg...erm...harus dicuba juga ni...sagu beli 1/4 kilo tu x penah2 nak abes pon...
 
as-salam
dah lam tak buat abok2...suka mkn yg dibungkus dengan daun pisang lagi sedap..
 
salam kak...xnak kmen psal mkanan,nk kmen psal iqa...hehe...gud luck iqa...bgganya ucu ade anak sdara xtiv cmni...hehe
 
alahai kuih pebret saya tu...tetiba je mengindam pulak...
 
lama benar tak makan abok-abok, dulu selalu makan masa kenduri-kendara di kampung...
 
Assalam kak rosa,eh kira dah rajin tuh kak,wat dlm bkas kecik2 comey tuh,sy nih lagilah rajin kak,mmg xpernah wat kuih nih,hihi..
 
waahhh seminggu cuti kak?lama tu..sini deepavali xde cuti2..huhu..
rajin akk buat abok2..sedap nih..kitorg pun suka kat umah ni ha
 
"saya smpai hari ni gagal buat kue ni sbb part nk bungkus daun pisang tu..tp idea boh dlm acuan ni bagus jugak kan.."
 
budak2 xmo mkn,meh la anto sini 10ketoi.kite mkn togeder2
 
x prnh jmp kuih ni,nme pn x prnh dgr..
 
nak kena belajar buat ni....
 
sedapnya kuih ni....tak tahu pun nama kuih ni abok2...duk panggil kuih sagu je..sedap kuih ni bila makan leh gigit biji2 sagu..suka lah..pandai la dia buat kuih muih tradisional ni....:)
 
Lama betul tak makan kuih ni..

Salam perkenalan untuk Kak Rosaliza.. :)
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...